Recenze hry Gran Turismo 7 (PS4, PS5)

Gran Turismo 7 je závodní videohra, která je žhavou novinkou roku 2022. Jaký tento simulátor vlastně je?

Legenda je zpátky ve velkém stylu

Legendární série Gran Turismo oslavila veleúspěšných 25 let na herní scéně. Aktuálně přichází Polyphony Digital s novinkou, která je určena pro konzole Sony PlayStation 4 a 5. A prvotní seznámení naznačuje, že novinka je velmi slibná, vyřešit se však musí aktualizacemi několik zásadních věcí.

V některých okamžicích se Gran Turismo 7 chová téměř jako remake originálu z roku 1997. Nostalgie po původním Gran Turismo ovšem nebude to jediné, co tato hra může nabídnout. Současně na vás totiž čekají desítky hodin závodů a úkolů, které jsou navrženy tak, aby do klasického GT zasvětily novou generaci hráčů.

Ve srovnání s předešlým dílem GT Sport se můžete těšit na propracovaný mód kariéry (tzv. Café mód), který vám nejprve svěří pomalejší auta, začínáte prakticky od nejslabších hatchbacků, a méně náročné tratě. Teprve když se úspěšně „prokoušete“ těmito začátky, čekají vás pravá závodní auta.

Gran Turismo 7 vám dá dokonale pocítit atmosféru závodů. Vybrat si můžete z více než 420 vozů, což je skutečně ohromující a toto číslo nebude jistě konečné (bude snad doplňováno dalšími aktualizacemi). Do seznamu jsou zahrnuty jak novodobé supersporty, tak i četní zástupci automobilové historie.

Aktuálnost i bohatost nabídky má nicméně své limity. Konkrétně kolem 300 modelů spadá do kategorie vozů z roku 2011 a novějších. Ovšem pokud očekáváte, že byste si mohli vyzkoušet kupříkladu některé ceněné vozy z posledních dvou nebo tří let, jako jsou nejnovější McLareny nebo jakákoli Tesla vyrobená od roku 2012 , zřejmě budete zklamaní.

Gran Turismo 7 - předobjednávka

Gran Turismo 7 – v rámci předobjednávky jsem dostal také tričko, klíčenku a herní bonusy

Vybírejte ze stovek vozů a vyzkoušejte všechny možnosti tuningu

Gran Turismo 7 rozhodně nadchne hráče se smyslem pro detail. Vozy si totiž můžete dokonale přizpůsobit díky široké škále komponent.

Tuning vozů je jednoznačně na opravdu vysoké úrovni, hlavně co se popisu a využití týče. A nepostrádá navíc logiku a realističnost. Vizuální úpravy jednotlivých vozidel toho zatím nabízejí málo, dokonale vyladit si tak můžete svoje auto hlavně po stránce mechanické a elektronické.

Jak budete postupovat ve hře, těchto tuningových možností máte k dispozici stále více. Na začátku si tak dopomůžete hlavně k lepšímu výkonnostnímu hodnocení vozu, ale s postupem do vyšších levelů si otevřete prostor i k vlastnímu ladění a upravit si budete moci třeba i tuhost brzd nebo světlou výšku automobilu vpředu i vzadu.

Nemusíte se navíc bát toho, že si svůj vytuněný sporťák náležitě neužijete. Závody vás budou svými podmínkami prakticky nutit k tomu, abyste dostupných vozů vyzkoušeli co nejvíc. Můžete být například omezeni na jednu konkrétní značku vozu nebo určitý model, případně na použití konkrétní sady pneumatik.

Ať už si tak vyberete Hondu Civic, vymazlený Nissan GT-R nebo Ford Mustang, každé jednotlivé auto se bude chovat trochu tak, jak byste od něj očekávali i v realitě.

gran turismo 7

V Gran Turismo 7 si užijete desítky tratí za všech podmínek

Vaše oblíbená auta se mohou prohánět na více než 90 tratích, kde máte možnost zažít dynamické povětrnostní podmínky. Zvlášť povedenou atmosférou se může pyšnit hlavně jízda po setmění nebo třeba při prudkém dešti. Ani počet tratí není dozajista posledním číslem a budou aktualizace jej rozšíří.

Jednotlivé tratě se vyznačují perfektní realističností. Podařilo se to především díky laserové technologii nasnímání.

Ve hře se objevují jak skutečné závodní okruhy, jako jsou například slavné tratě Le Mans, legendární „Zelené peklo“ Nürburgring, ale i fiktivní Tokyo Expressway a Trial Mountain. Ten můžete znát už z předchozích dílů, ale pro Gran Turismo 7 prošel kompletní renovací. V důsledku toho se jeho délka zvýšila na celkem 5,44 km.

Bez licence to nepůjde

Chybět zde samozřejmě nemůže ani klasický prvek Gran Turismo v podobě nutnosti získání herní licence, bez které se při své závodní kariéře neobejdete. Teprve s licencí si odemknete přístup k obtížnějším závodům.

Už na počátku tak bude nutné projít si v licenčním středisku úkoly pro zisk alespoň základní licence. Na této úrovni to konkrétně obnáší měřené tutoriály a závěrečnou zkoušku. Do licenčního střediska se pak budete vracet obdobně pro licence na pokročilejší úrovni.

Úkoly jsou to povětšinou celkem návykové, byť občas lehce frustrující. Ale naučíte se s nimi velmi dobře rozumět fyzikálnímu modelu Gran Turismo 7. Pro pokročilé hráče je však získávání licencí poměrně nudnou záležitostí.

Gran Turismo 7 přichází s Kavárnou

Stěžejní je pro postup skrze Gran Turismo hlavně režim Kavárna, která vlastně ale plnohodnotným režimem není. Jedná se o příběhový mód, který se točí kolem jednotlivých úkolů.

Kavárna vás elegantně provede hrou, něco vás naučí o autech i jejich historii (tohle je pro milovníky aut vcelku hezká záležitost a dozvíte se spoustu nových informací) a zároveň za to nabízí atraktivní odměny. Právě snaha zažehnout v nováčcích lásku k autům byla ostatně důvodem, proč se tento poněkud výstřední prvek do nového Gran Turismo 7 dostal.

Ve hře se totiž budete pohybovat ve skutečné kavárně, kam si budete chodit pro úkoly alias menu. Úkoly mají většinou podobu sbírání různých aut, případně objevování nových šampionátů. V závodní hře se jedná o poněkud netypický prvek, avšak nevyznívá nijak rušivě, neboť je poznat, že je za ním kus poctivé práce a rozhodně v kontextu hry nepůsobí nijak odbytě.

Setkáte se tu i s důležitou postavou, která se jmenuje Luca a jde o majitele kavárny. Tohoto hrdinu zároveň vývojáři z Polyphony obklopili partou dalších přátel. Je zde jednoznačně patrná snaha hře vtisknout více lidskou tvář.

gran turismo 7 - úvodní obrazovka

Propojte závody s hudením zážitkem s režimem Music Rally

Vpravdě ohromující je novinka nazvaná Music Rally. Koncipována je jako checkpointový závod, jehož účelem je dojet co nejdál. Posadí vás za volant unikátního veterána. A to vše za doprovodu hudby, což je jednoznačně velmi příjemný relax.

Music Rally je dostupná také offline. Bez připojení k internetu si kromě ní budete moci užít ještě volné ježdění po okruhu.

Po závodní stránce je „sedmička“ dobré Gran Turismo

Samotné závodění probíhá tak, jak to fanoušci Gran Turismo už v podstatě dobře znají. Začínáte vzadu a probojováváte se dopředu. Závody disponují doporučeným hodnocením IV (v angličtině PP = Performance Point), které vám napoví, jak konkurenceschopné musí vaše auto být.

Když pošlete libovolné auto, které jste si vybrali do závodu, do režimu Understeer a nakoupíte vybrané doplňky, můžete svou jízdu až komicky přehnat a v prvním kole tak velmi efektivně „sejmout“ většinu závodního pole. Je to trik ze staré školy GT, který se postupem času stává stále náročnějším, protože vaši soupeři postupují společně s vámi.

Závodníci vybaveni umělou inteligencí jezdí defenzivně a občas dělají i chyby. Musíte se tak zamyslet nad svou herní strategií, především záleží na úhlu vašeho útoku na trati. Fyzika hry je příjemná a zdařilá, aniž by ovšem byla zbytečně obtížná.

Závodění je tak mimořádně zábavné. Poněkud nelogicky tak vyznívá hlavně to, že vždy startujete z konce závodního pole. U jednotlivého závodu je to pochopitelné, nicméně ve skutečnosti by vás opakované vítězství v šampionátu pochopitelně posunulo na přední příčky startovního pole.

gran turismo 7

Frame Rate a Scapes

K nejsilnějším stránkám tohoto simulátoru jednoznačně patří překrásné vizuální zpracování. Ostatně Gran Turismo se nikdy zcela nevzdalo ambiciózního záměru stát se nejlépe vypadajícím závodním simulátorem. Doporučuji k tomu pořídit kvalitní herní televizi. Právě díky ní si budete moci užívat veškeré detaily hry.

Na výběr jsou dva režimy zobrazení, Scapes a Frame Rate. Se Scapes si svůj vůz můžete naaranžovat na fotografie v až 2 500 lokacích ze 40 zemí. A pozor, samozřejmě mezi nimi nechybí ani Česká republika.

Na PS5 připojeném k televizoru s rozlišením 4K a zapnutým Ray Tracingem se režim Scapes stane vizuální lahůdkou. Vše působí tak perfektně uhlazeně, téměř tak budete mít neodbytnou touhu se obrazu dotknout.

Při závodění však určitě budete chtít mít zapnutý režim Frame Rate. Ten sice dokáže nabídnout stabilní rychlost 60 snímků za sekundu, ale hra v něm poněkud ztrácí právě na vizuálu.

To vás ovšem pravděpodobně stejně zajímat nebude, protože při závodění budete mít nejspíš oči jen pro auto před vámi, nikoli pro to, jak věrný je odraz reklam, kolem kterých se bleskově řítíte, na kapotě.

I bez Ray Tacingu se v hyperdetailním pohledu do auta zobrazují části palubní desky odrážející se v čelním skle, což nutně přitahuje pohled. Může to sice vyznívat trochu rušivě, ale právě takto fungují skutečná auta.

Jako na závodním okruhu díky ovladači Dual Sense

Haptická zpětná vazba vám současně umožní plně trať vnímat a vychutnat si každý závodní okamžik. Druhou silnou stránkou ovladače Dual Sense je bezesporu funkce adaptivního spouštění.

Hmatová odezva platí za prakticky nejlepší ve své třídě. Při brzdění a řazení pod triggery ucítíte odpor. Během závodů doslova každou nerovnost na trati, skřípění pneumatik a dokonce i pohyb stěračů vašeho vozu zaznamenávají vibrace ovladače, což výrazně posiluje dojem, že jste doslova ponořeni do jízdy.

Gran Turismo 7 podporuje také širokou škálu možností ovládání. Můžete samozřejmě zůstat u výchozího ovládání analogovými páčkami, ale hra podporuje také množství závodních volantů (osobně jezdím na Thrustmaster T300 RS – recenze bude co nejdříve), které váš zážitek z tohoto závodního simulátoru posunou o stupeň výš.

Podporováno je také pohybové ovládání DualSense, na které si sice musíte chvíli zvykat, ale naklánění ovladače k řízení funguje a je až šokující, jak dobré to je. Takže se jedná o skutečnou alternativu k ovládání analogovými páčkami a zároveň cenově výhodnější variantu, pokud nevlastníte závodní volant.

Není všechno zlato, co se třpytí

Výtku lze směřovat především k tomu, že realističnost hry není bezvýhradná. Kazunori Yamauchi společně s týmem Polyphony Digital si jednoduše přál vytvořit dokonale čisté závody.

Proto nemůžete očekávat, že na autech budou během závodů dramaticky patrná poškození. Myšlenku, která k tomu vývojáře vedla, lze jistě chápat. Nicméně máme rok 2022. Možnost zapnout si vizuální poškození vozu nebo vůz dokonce zničit by byla game changer pro Gran Turismo 7. Zatím to tak není, musíme si počkat.

Tím druhým, co si pochvalu tak úplně nezaslouží, je zvuk. Byť použitá 3D technologie není vyloženě špatná, simulátor nové generace by si určitě zasloužil víc.

Zvuky motorů místy postrádají syrovost, kterou by měly v realitě. Navíc v kontrastu s pro Gran Turismo typicky dunící hudbou tento nedostatek vyniká ještě výrazněji. Soudtrack by tak jednoznačně potřeboval dodat na mohutnosti.

Samostatnou kapitolu tvoří mikrotransakce. První recenze se objevovaly ještě v dobách, kdy k nim autoři přístup neměli a na hodnocení je to poznat, což ovšem zřejmě ví i tým Polyphony a vedení PlayStation.

Mikrotransakce jsou totiž absurdně předražené. Například za 2 miliony kreditů zaplatíte na Playstation Store 500 Kč. Některé luxusní modely automobilů však vyjdou i mnohem dráž, dáte za ně dokonce 3 miliony kreditů.

Jde tak o vcelku nepříjemnou „kaňku“ na kráse jinak špičkového titulu. Ačkoli jsou mikrotransakce volitelná záležitost, jako hráče vás zasáhnou, neboť kýžené kredity pouhým závoděním zkrátka přibývají mimořádně pomalu. Auta navíc rychle mizí. K luxusním vozům se tak často bez toho, abyste investovali tisíce korun, zkrátka nedostanete.

Online režim zatím nefunguje

Velkým zklamáním je pro mě osobně online režim, který zatím (ani po 20 dnech a několika aktualizacích) nefunguje tak, jak má.

Vytváření místností nelze uložit. Závod spustíte tak v jednom ze 3 případů. Pokud se přihlásíte do místnosti k někomu jinému, často se vám stane, že hra úplně spadne do modré obrazovky. Těch problémů je více, ale hra pro partu přátel, kteří si spolu chtějí zazávodit je aktuálně bohužel nepoužitelná. Někteří přátele se díky tomu vrátily zpět k původnímu Gran Turismo Sport a čekají, až budou problémy vyřešeny.

Denní online závody, pořádané přímo hrou taky rozhodně nedisponují stabilitou. Několikrát se mi stalo, že závod těsně před startem spadnul. Některé závody také vcelku dost „posekávali“.

Právě online režim je však na hře to nejcenější. Z mého pohledu tak budu muset ubrat v hodnocení pěknou řádku bodů a doufat, že co nejdříve příjde aktualizace, která problémy vyřeší.

Ostatně tvůrci vcelku pěkně komunikují s hráči a dokonce můžete najít oficiální seznam problémů, které tvůrci a programátoži evidují. Jakmile bude opraveno hodnocení hry navýším, prozatím musím ubírat.

Hlavní výhody:

  • Nejlepší a nejrealističtější závodní simulátor na PS4 a PS5 – zkrátka nyní nic nic lepšího
  • Kvalitní obrazové provedení – realistické a do nejmenších detailů
  • Režim Café, sice začne být po nějakém čase nudný, ale pro milovníky aut je to pěkná studnice informací a zajímavostí
  • Tuningová dílna – vše hezky vysvětleno, jasně komunikováno, zda vám daný díl pomůže či nikoliv
  • Velmi hratelné na PS5 a novém ovladači s haptickou odezvou

Nevýhody:

  • Online režim má spoustu problémů, často padá do modré obrazovky, nelze pořádně závodit, vytvářet a ukládat místnosti atd.
  • Hudba by mohla být o trochu lepší
  • Režim licencí je pro zkušenější závodníky spíše nutná otrava
  • Na PS4 není zrovna nejrychlejší doba načítání závodů, licencí apod. Uživatelé na PS5 si naopak rychlost načítání chválí

Závěrečné hodnocení

Recenze hry Gran Turismo 7 (PS4, PS5)

Shrnutí recenze a mých zkušeností

Gran Turismo 7 je zkrátka tím nejlepším závodním simulátorem, který si aktuálně můžete pořídit na PS4 nebo PS5. Už předchozí série ukázala, že hra dokáže být nesmírně populární i řadu let po jejím vydání. Gran Turismo 7 nastavila laťku ještě o kus dále. Musí však překonat počáteční problémy s online hraním. U hry za téměř 2000 Kč bych však očekával lepší vylaďění. I proto musím na hodnocení momentálně ubrat dokud nebude opraveno aktualizacemi. Hru však vše závodníkům vřele doporučuji.

Overall
65%
65%
  • Celkové hodnocení: - 65%
    65%